Łańcuchy śniegowe w poszczególnych krajach-przepisy
Już czas na łańcuchy?
Łańcuchy śniegowe to nieoceniona pomoc dla poprawienia trakcji w zimie. Pozwalają one jeździć pewnie i bezpiecznie po zaśnieżonych drogach. Zwłaszcza jeśli planujemy podróż po górskich trasach, powinniśmy mieć je zawsze przy sobie. Nie bez znaczenie jest również fakt, że stosowanie łańcuchów jest wymagane przez prawo w wielu krajach (również samo posiadanie ich w bagażniku).
Temat nabiera na znaczeniu szczególnie w przededniu zimy.
Podział
Łańcuchy śniegowe dzielą się na kilka kategorii ze względu na sposób ich montażu i tak wyróżniamy:
- łańcuchy zwykłe
- łańcuchy samonapinające się
- łańcuchy mocowane do koła (wymagają zamontowania specjalnego uchwytu na śrubie mocującej koło)
- łańcuchy plastikowe) stosowane głównie w samochodach osobowych
- łańcuchy nakładane na koło
- łańcuchy pająkowe
- łańcuchy automatyczne
- nakładki materiałowe
Regulacje prawne w kraju i za granicą
Musimy pamiętać o tym, że zgodnie z ustawą bez łańcuchów na kołach nie mamy prawa wjazdu na oznakowany znakiem nakazu C-18 odcinek drogi. Zazwyczaj pod znakiem umieszczona jest tabliczka informująca, jakich pojazdów dotyczy nakaz (od T-23a do T-23j). Podczas jazdy z łańcuchami nie wolno przekraczać prędkości 50km/h (w niektórych krajach 40km/h.
W Polsce łańcuchy śniegowe mogą być używane tylko na drogach pokrytych śniegiem lub lodem. Za niestosowanie łańcuchów na drodze oznaczonej właściwym znakiem kierowcy grozi mandat w wysokości 200 zł i 1 punkt karny.
W Austrii istnieje obowiązek posiadania łańcuchów w pojazdach o DMC powyżej 3,5t od 15 listopada do 15 kwietnia (przynajmniej 2 łańcuchy na jedną oś napędzającą).
W Norwegii łańcuchy musimy mieć w pojeździe od 01 listopada do pierwszego poniedziałku po Świętach Wielkanocnych (w niektórych rejonach już od 16 października do 30 kwietnia). Wymagana ilość łańcuchów zależy od rodzaju pojazdu i wynosi od 3 dla pojazdów bez przyczepy do 7 dla pojazdów z przyczepami. Odpowiednią ilość łańcuchów można wypożyczyć np. na granicy szwedzko-norweskiej.
W Bułgarii istnieje obowiązek wyposażenia samochodów w łańcuchy od 01 listopada do 31 marca i montażu ich na drogach górskich oraz w miejscach oznakowanych.
W Szwajcarii i we Włoszech łańcuchy są miejscami koniecznością. Rejony objęte nakazem są odpowiednio oznaczone. W Szwecji poleca się wyposażenie w łańcuchy zimowe, w Belgii, Czechach i na Słowacji używanie łańcuchów dozwolone jest tylko w przypadku dróg pokrytych lodem lub śniegiem, we Francji i Niemczech nakaz używania łańcuchów obowiązuje według oznakowań na drodze.
Zasada działania
Łańcuch śniegowy to łańcuch składający się z zazwyczaj dwóch odcinków, obejmujących obrzeże opony, które pokrywają poprzecznie bieżnik. Łańcuchy mogą być zaopatrzone także w dodatkowe elementy antypoślizgowe np. kolce. Zwiększenie przyczepności koła następuje w skutek wgniatania łańcucha w podłoże pod naciskiem pojazdu.
Łańcuchy są zazwyczaj wykonane z wytrzymałej stali niklowo-chromowo-manganowej o grubość ogniw od 9 do 12 mm a ich założenie zajmuje ok. 3 minut na parę kół. Łańcuchy nowej generacji posiadają mechanizmy samonapinające się, nawet bez potrzeby ruszania samochodem. Inne mogą wymagać dociągnięcia po przejechaniu niewielkiej odległości.
Łańcuchy należy zakładać w zimie w ciężkich warunkach pogodowych, przede wszystkim na bocznych odcinkach dróg górskich oraz w warunkach stałego śniegu. Kierujący pojazdem ma obowiązek zamontowania łańcuchów na co najmniej dwóch kołach osi napędowej. Jednak nie wolno ich stosować na niezaśnieżonych bądź nieoblodzonych drogach asfaltowych, gdyż mogłoby to spowodować destrukcję nawierzchni. Trzeba je także zdemontować zaraz po wyjechaniu na suchy asfalt (art. 60 ust. 3 Kodeksu drogowego).
Podsumowanie
Obecnie na rynku jest szeroki wybór łańcuchów śniegowych (są dostępne nawet w hipermarketach). Jednak łańcuchy należy kupować wyłącznie w autoryzowanych sklepach, gdzie znajdziemy tylko markowe produkty z odpowiednimi atestami, certyfikatami a także polskimi świadectwami badań technicznych. To zagwarantuje nam bezpieczeństwo na drodze.
Przed dokonaniem zakupu trzeba sprawdzić bardzo dokładnie wymiar opony aby dopasować do niej odpowiedni łańcuch. Ceny oczywiście są uzależnione od rozmiaru kół i w przypadku samochodów dostawczych oraz ciężarówek sięgają rzędu kilkuset złotych za jedną parę.
Nakładanie łańcuchów na koła powinniśmy poćwiczysz wcześniej, gdyż zakładanie ich po raz pierwszy w trudnych warunkach pogodowych może być bardzo kłopotliwe.