Kontrola ITD w firmie transportowej, kto będzie po lupą?
Kogo będzie kontrolować ITD?
Przedsiębiorcy transportowi muszą mieć świadomość, że zgodnie z wymogami unijnymi do końca 2014r. będą sprawdzone przez ITD wszystkie firmy przewozowe w Polsce. Kontrola prowadzona jest w siedzibie przedsiębiorcy w godzinach pracy, zgodnie z ustawą o transporcie drogowym oraz ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Kontrola może odbyć się również w siedzibie WITD po ustaleniu z inspektorami dokładnego terminu i miejsca. Za niepoddanie się lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli w całości lub w części przewidziano karę w wysokości 10 000 PLN.
Etapy kontroli, wymagane dokumenty i kary
Przedsiębiorca zostaje wcześniej powiadomiony pisemnie (pocztą za potwierdzeniem odbioru lub osobiście przez inspektorów ITD) o zamiarze przeprowadzenia kontroli. Kontrola zostanie wszczęta od 7 do 30 dni od dnia dostarczenia zawiadomienia. Warto wcześniej zadzwonić pod wskazany na zawiadomieniu numer i ustalić najbardziej wygodny dla siebie termin. W innym wypadku inspektorzy sami wybiorą odpowiedni moment kontroli. W zawiadomieniu powinna być zawarta informacja jaki okres czasu zostanie objęty kontrolą (od kilku do 12 miesięcy wstecz).
W czasie gdy przedsiębiorca otrzyma zawiadomienie o kontroli powinien skompletować dokumentację wymienioną w zawiadomieniu oraz ją uzupełnić. Przede wszystkim powinien sprawdzić czy kierowcy wszystko odpowiednio wpisali i uzupełnili na wykresówkach. Kara za braki może być bardzo wysoka. Wykresówki muszą być także czyste i nieuszkodzone. Należy zabezpieczyć je w firmie w miejscu gdzie nie będą narażone na uszkodzenia, zamiast pozwolić wozić je kierowcom w samochodzie powyżej 28 dni.
W pierwszej kolejności sprawdzane są wykresówki i dane cyfrowe (dane z tachografu cyfrowego i karty kierowcy) oraz zaświadczenia potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu. Kara za ich brak wynosi 500 PLN za każdy dzień pracy kierowcy. Za niekompletne wykresówki oraz niepełne dane cyfrowe grozi kara w wysokości 300 PLN (za każdą wykresówkę). Za ingerencję w dane zapisane na tachografie, karcie kierowcy lub karcie przedsiębiorstwa grozi kara 5 000 PLN.
Za przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o czas powyżej 15 minut przedsiębiorca zapłaci 100 PLN kary. Za każdą kolejną godzinę naliczana jest kara w wysokości 200 PLN. Za przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15-30 min nakładana jest kara w wysokości 150 PLN, a za każde kolejne rozpoczęte 30 min 200 PLN. Za przekroczenie normy tygodniowej o czas powyżej 30 min do 2h nakładana jest kara w wysokości 50 PLN, a za każdą następną rozpoczętą godzinę 100 PLN.
Za spóźnienie się ze zgłoszeniem pojazdu do licencji grozi kara 800 PLN. Taki sam taryfikator obowiązuje za niezgłoszenie zmian danych firmy (zmiana adresu lub nazwy).
Istotnym elementem kontroli jest także sprawdzenie uprawnień kierowców. Osoba zarządzająca transportem w firmie (czasami sam właściciel) ma obowiązek dopilnować aby wszyscy kierowcy mieli odpowiednie orzeczenie lekarskie i psychologiczne, wymagane kwalifikacje i wszelkie niezbędne dokumenty np. umowę o pracę lub zaświadczenie o spełnianiu wymogów Ustawy o transporcie drogowym. Zarządzający transportem może zostać ukarany grzywną 1 000 PLN za dopuszczenie do jazdy kierowcy, który nie ukończył szkolenia okresowego oraz karą 1 000 PLN za dopuszczenie do jazdy kierowcy, który nie ma orzeczenia lekarskiego lub psychologicznego.
Nawet w momencie zamknięcia firmy lub zawieszenia działalności przedsiębiorca transportowy, zgodnie z ustawą, ma obowiązek przez rok przechowywać dokumenty i inne nośniki informacji i udostępniać je osobom uprawnionym do kontroli.
Podsumowanie
Po negatywnej kontroli dostarczany jest protokół zawierający zarzuty wobec przedsiębiorstwa. Następnie wszczęte jest postępowanie administracyjne mające na celu wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. Maksymalna łączna wysokość kar, która może zostać nałożona podczas kontroli wynosi od 15 000 PLN (przy zatrudnieniu do 10 kierowców) do 30 000 PLN (przy zatrudnieniu więcej niż 250 kierowców). Najczęstsze uchybienia dotyczą wykresówek i plików cyfrowych w zakresie przekroczenia czasu jazdy kierowcy lub skrócenia odpoczynków oraz sposobu użytkowania tachografu. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa inspektorzy mogą złożyć zawiadomienie, a nawet złożyć wniosek o cofnięcie licencji. Pocieszający jest jednak fakt, że do kontroli można się odpowiednio wcześniej przygotować i uniknąć reperkusji, a także jeśli zaistnieje taka potrzeba można wystosować pisemny wniosek o przesunięcie terminu kontroli.
Także jeśli w danym roku inne organy przeprowadzały już kontrolę w przedsiębiorstwie i wyczerpały limit czasu określony w Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, wówczas kontrolę ITD można odsunąć do następnego roku kalendarzowego.