Kierowca ciągnika siodłowego cz.1 – opis i obowiązki
Kierowca – kod zawodu oraz jego usytuowanie w klasyfikacjach
Według klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010): 833202 Kierowca ciągnika siodłowego
Grupa wielka 8 Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 poziom 3).
Grupa elementarna 8332 Kierowcy samochodów ciężarowych (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 8332 Heavy truck and lorry drivers).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja H. Transport i gospodarka magazynowa.
Dział 49. Transport lądowy oraz transport rurociągowy,
Grupa 49.4. Transport drogowy towarów oraz działalność usługowa związana z przeprowadzkami.
Opis zawodu
Kierowca ciągnika siodłowego to osoba prowadząca pojazdy samochodowe, z wyjątkiem autobusów, o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Pojazdy prowadzone przez kierowcę są przeznaczone do transportu drogowego. Kierowca przewozi nimi różnego rodzaju ładunki w komunikacji krajowej lub/i zagranicznej.
Aby kierowca mógł wykonywać swój zawód musi spełnić wiele warunków, m.in:
- zdobyć prawo jazdy kategorii C lub C+E,
- przejść badania: lekarskie, psychologiczne o braku przeciwwskazań odpowiednio zdrowotnych i psychologiczne do kierowania pojazdami,
- uzyskać kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyśpieszoną, a także
- ukończyć szkolenie okresowe.
Cel pracy kierowcy ciągnika siodłowego
Praca kierowcy ciągnika siodłowego jest pracą bardzo odpowiedzialną. Głównym jego zadaniem jest bowiem bezpieczne przewiezienie ładunków. Dobry kierowca ciągnika siodłowego charakteryzuje się doskonałą znajomością przepisów prawa o ruchu drogowym, a także ich należytym stosowaniem. Poza tym obowiązuje go znajomość prawa dotyczącego czasu pracy i odpoczynku kierowców oraz znajomość budowy pojazdów. Musi on również kontrolować stan techniczny kierowanego zestawu pojazdów.
Zadania kierowcy ciągnika siodłowego przed jazdą
Każdy kierowca ciągnika siodłowego zanim ruszy w trasę powinien upewnić się, że zrobił wszystko co mógł, by transport był bezpieczny. Dlatego też powinien on:
– przygotować miejsce pracy,
– sprawdzić stan:
- paliwa i płynów eksploatacyjnych,
- ogumienia,
- oświetlenia
- sygnalizacji dźwiękowej,
- skuteczności działania hamulców i wyposażenia dodatkowego,
- zabezpieczania ładunku przed przemieszczaniem się.
Poza tym kierowca ciągnika musi dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i innych użytkowników dróg, a także przewożonych ładunków. Kierowca jest również zobowiązany do prowadzenia dokumentacji oraz zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą, uruchomieniem i użyciem przez osoby niepowołane. Zabezpieczenia wymaga również ładunek, który nie może ulegać przemieszczaniu na naczepie. Jeżeli taka jest wola pracodawcy, kierowca zajmuje się również nadzorem nad załadunkiem i rozładunkiem towarów lub sam wykonuje te czynności. Dlatego też powinien on ich znać zasady. Dodatkowo kierowca może trafić do firmy, która zajmuje się przewozem np. ładunków niebezpiecznych, płynów, gazów, artykułów spożywczych itp. Dlatego też powinien znać prawne uwarunkowania również tego rodzaju przewozów. Do obowiązków kierowcy należą również czynności administracyjne (odprawy graniczne, czynności celne, sanitarne).
Karolina
29 października, 2016 @ 8:43 am
Świetny artykuł. W krajowym standardzie kompetencji zawodowych dla kierowcy ciągnika siodłowego nie ma informacji na temat wieku osoby starającej się o świadectwo kwalifikacji. (np. że kwalifikację wstępną można uzyskać w wieku 21 lat). Posiada może Pan wiedzę w jakim rozporządzeniu znajdują się te informacje?