Mocowanie ładunków cz.3 ? Kary, złe mocowanie ładunku
Poprzednie wpisy na temat mocowania ładunków Cz.1″Przepisy” oraz Cz.2 „Unijna norma PN-EN 12195„.
Tym razem opiszemy jakie ciążą kary za niestotowanie się do przepisów i wytycznych.
To przewoźnik i kierowca jest obarczony odpowiedzialnością (finansową i karną) za skutki nieprawidłowego zabezpieczenia ładunku. Warto jest, by znali oni przepisy, na podstawie których zasądza się konkretne kary.
Art. 86. § 1 Ustawy ? Kodeks wykroczeń (Dz.U. 1971 Nr 12 poz. 114)
Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podlega karze grzywny.
Osoby zajmujące się załadunkiem nie mogą pozwolić sobie na to, by towar naruszał statyczność pojazdu lub też, by był zamieszony na pojeździe w sposób, który groziłby jego wypadnięciem. W praktyce niezachowanie ostrożności stwierdza się wtedy, gdy m.in.:
– środek ciężkości umieszczony jest zbyt wysoko,
– zastosowano za małą ilość środków mocujących,
– nieprawidłowo zastosowano środki mocujące,
– pozostawienie swobodnie poruszającego się ładunku.
Gdy funkcjonariusz stwierdzi, że mocowanie ładunku zagraża bezpieczeństwu drogowemu zleca albo odpowiednie zamocowanie go lub tez przeładunek. ART. 86 ma zastosowanie do sytuacji, kiedy to mocowanie ładunku zagrażało bezpieczeństwu, ale faktycznie żaden wypadek nie miał miejsca.
Art. 177 § 1 ? Ustawy Kodeks Karny (Dz.U. z 1997 nr 88 poz. 553)
Kto, naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym inna osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157 § 1 (KK), podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Ten artykuł dotyczy sytuacji, w której źle zabezpieczony ładunek spowodował wypadek, w którym zostali ranni ludzie. Każdy kierowca, który nie założy pasów (chociażby z czystego lenistwa), musi się liczyć z tym, iż w razie wypadku straci możliwość zarobkowania w zawodzie.
Art. 173 § 1 ? Ustawy Kodeks Karny (Dz.U. z 1997 nr 88 poz. 553)
Kto sprowadza katastrofę w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającą życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
Jeżeli źle zabezpieczony ładunek spowoduje, że ucierpi wiele osób, kierowca może trafić na wiele lat do więzienia.
Art. 114. Ustawy ? Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 nr 21 poz. 94)
Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach niniejszego rozdziału.
Obowiązkiem odpowiednio przeszkolonego oraz wyposażonego pracownika jest stosowanie się do zasad prawidłowego mocowania ładunku. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu kara finansowa w wysokości do trzech miesięcznych pensji. Jeśli nie zabezpieczy odpowiednio ładunku pomimo bezpośredniego polecenia ? będzie odpowiadał do pełnej wysokości szkody.
Art. 41 ust. 1 Ustawy Prawo przewozowe (Dz.U. z 2001 nr 50 poz. 601)
Nadawca jest obowiązany oddać przewoźnikowi rzeczy w stanie umożliwiającym ich prawidłowy przewóz i wydanie bez ubytku i uszkodzenia.
Nadawca ładunku wie o jaki pojazd prosi usługodawcę transportowego. Powinien on tak przygotować ładunek, by było możliwe jego bezpieczne przewiezienie.
Przede wszystkim potrzebny jest jednak zdrowy rozsądek. Warto pamiętać też, że zadaniem kierowcy, a nie właściciela pojazdu jest:
– uchronienie siebie i innych osób przed jakimikolwiek wypadkami,
– unikanie kar pieniężnych,
– dostarczenie w niezmienionym stanie ładunku na miejsce rozładunku.