Horrendalne kary, mandaty za ViaTool
System ViaToll to elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami krajowymiest. Jest on doskonale znany wszystkim kierowcom, którzy jeżdżą pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusami niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej.
ViaToll działa w Polsce od 01.07.2013r. Jednak mimo tak długiego czasu od wdrożenia go w życie, system ten nie działa wystarczająco dobrze i sprawnie. Wielokrotnie bowiem system błędnie wskazywał, że kierowca przejechał pod którąś z bramek bez wymaganej opłaty lub kilkukrotnie zawyżał jej wysokość. Poszkodowanych jest już kilkanaście tysięcy kierowców.
Wysokość kar w Polsce za brak wniesienia opłaty drogowej jest prawdopodobnie najwyższą w Europie (może sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych za przejechanie jednego odcinka drogi płatnej).
(Wadliwe) działanie systemu
System ViaToll działa podobnie jak w wielu innych krajach. Opłata pobierana jest na wybranych odcinkach dróg. Wysokość opłat uzależniona jest od ilości przejechanych przez pojazd kilometrów oraz stawki stosowanej w odniesieniu do danej kategorii pojazdu. Aby opłata mogła być rozliczona, w pojeździe należy zamontować specjalne urządzenie pokładowe viaBOX , które rejestruje przejazd samochodu pod bramownicą. Niestety bardzo często to właśnie urządzenie pokładowe viaBOX działa wadliwie i naraża kierowców na horrendalne kary. Jak zapewnia jednak rzecznik ViaTool system działa bardzo dobrze, gdyż wykryto wady fabryczne TYLKO w 1124 urządzeniach.
W przypadku stwierdzenia przez kierowcę niesprawności urządzenia, jest on obowiązany do niezwłocznego zjechania z drogi objętej obowiązkiem uiszczenia opłaty elektronicznej.
Wiele pomyłek dzieje się także podczas podpisywania przez pracowników Punktów Obsługi viaTOLL umów z użytkownikami i wadliwej kwalifikacji pojazdów objętych umową (pojazd zakwalifikowany zostaje do innej kategorii z niewiedzy lub oczywistej pomyłki pracownika ViaTool). Gdy ITD po kilkunastu miesiącach podczas kontroli wykryje wadliwą rejestrację, która może dotyczyć kilkunastu samochodów w jednej firmie, przedsiębiorca może liczyć się nawet z kilkumilionową karą administracyjną
Kary za nieuiszczenie wymaganej opłaty
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych (art. 13k ust. 1) za przejazd po drodze krajowej, za który pobiera się opłatę elektroniczną, w przypadku nieuiszczenia tej opłaty wymierza się karę pieniężną w wysokości 3 000 zł, natomiast w przypadku nieuiszczenia jej w pełnej wysokości nakłada się karę pieniężną w wysokości 1 500 zł.
Jednak według ITD na kierowcę należy nałożyć karę w wysokości odpowiadającej kumulacji liczby bramownic, które minął kierowca, które zarejestrowały brak wniesienia opłaty lub wniesienia opłaty niepełnej. Wynika z tego, że za przejazd określonym odcinkiem drogi może zostać nałożona więcej niż jedna kara administracyjna.
?Bloki czasowe?
Ustawodawca przyjął założenie natychmiastowej wykonalności decyzji o nałożeniu kar. To rodzi często duże kłopoty w przypadku skumulowanych kar związanych z ilością miniętych bramownic.
Minister Sławomir Nowak, chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom użytkowników ViaTool i usprawnić działanie systemu, zaproponował niedawno wprowadzenie tzw. ?bloków czasowych?. Naruszenia obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej miałyby być rejestrowane w przedziałach czasowych od 3 do 6 godzin. To pozwoli kierującemu pojazdem lub właścicielowi firmy na uzupełnienie konta lub zjechanie z drogi płatnej. Będzie to oznaczało także konieczność zainstalowania na bramownicach nowego oprogramowania. Na razie jednak nie wiadomo kiedy i czy w ogóle pomysł wejdzie w życie.
Podsumowanie
Większość kar nakładana jest na kierującego pojazdem. Nie mniej jednak niesie to negatywne skutki także dla przedsiębiorstw transportowych. Jak pokazuje praktyka często nie uiszcza się wskazanych opłat lub uiszcza się je w niepełnej wysokości bez własnej winy. Do najbardziej powszechnych wad systemu ViaTool zalicza się nieprawidłowe powiadomienia o stanie środków na koncie, wady bramownic, urządzeń viaBOX oraz uchybienia leżące po stronie operatora systemu, powstałe w momencie rejestrowania umowy.
Na szczęście przysługuje szereg środków prawnych, umożliwiających uchylenie się od nałożonych kar związanych z wadliwym działaniem systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL.