Za co odpowiada przewoźnik?
Przewoźnik przed wykonaniem zlecenia musi zawrzeć umowę przewozu, w której zobowiązuje się do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy. Przy przewozie towaru w umowie bierze udział przewoźnik, wysyłający oraz odbiorca ładunku. Dowodem zawarcia umowy jest potwierdzony przez przewoźnika list przewozowy. Przewoźnik jest obowiązany użyć środków transportowych odpowiednich do danego przewozu oraz przewieźć przesyłkę w oznaczonym terminie. Polskie przepisy rygorystycznie traktują odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w przesyłce. Przewoźnik w trosce o swoje interesy powinien sprawdzić w obecności nadawcy, czy przesyłka odpowiada oświadczeniu. Może odmówić przyjęcia rzeczy, których stan jest wadliwy lub opakowanie niedostateczne. Przewoźnik na mocy art. 65 ust.1 Prawa Przewozowego odpowiada za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od momentu przyjęcia jej do przewozu aż do chwili jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki. Za ubytek uważa się różnicę między masą przesyłki lub liczbą sztuk elementów. Jeżeli przesyłka nadeszła w pojemniku transportowym (kontenerze lub wagonie), zamkniętym przez nadawcę i z nie naruszonymi plombami, domniemywa się, że szkoda nie nastąpiła w czasie przewozu. Nie ma to jednak zastosowania do zaplombowanych przesyłek np. w kartonach czy plastikowych pojemnikach. Jeśli przesyłka zostanie dostarczona w nieuszkodzonym i zaplombowanym kontenerze, ale nosić będzie ślady naruszenia, przewoźnik ponosić będzie odpowiedzialność na zasadach ogólnych. Na podobnych zasadach kształtuje się odpowiedzialność przewoźnika za ubytki w Konwencji CMR, z tym że określono je jako częściowe zaginięcie. W przypadku niektórych rodzajów towarów ubytek masy jest naturalną konsekwencją ich właściwości np. wysychanie, parowanie, gnicie itp. Przewoźnik odpowiada wówczas tylko za tę część ubytku, która zwyczajowo przekracza normę. W przewozach międzynarodowych nie ma granic ubytków naturalnych. Zgodnie z Konwencją CMR przewoźnik nie odpowiada za szkody powstałe z naturalnych właściwości towaru, mogących powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek itp. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności jeżeli powstałe szkody wystąpiły po stronie nadawcy lub odbiorcy, nie wynikły z winy przewoźnika lecz z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej. Przewoźnik powinien to jednak udowodnić. Przewoźnik odpowiada za szkodę wynikłą z utraty, niewykorzystania lub nienależytego wykorzystania dokumentów wymienionych w liście przewozowym, a także wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania polecenia zmiany umowy przewozu. Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie jej stan oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę przesyłki, a w razie jej odnalezienia musi niezwłocznie powiadomić uprawnionego. Przewoźnik może powierzać wykonanie przewozu innym przewoźnikom na całej przestrzeni przewozu lub jej części, jednakże ponosi odpowiedzialność za ich czynności jak za swoje własne.