PRZEPISY SOCJALNE: Czas pracy i odpoczynku kierowcy
Konstruktorzy samochodów ciężarowych coraz większą uwagę przywiązują do wygody oraz bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników dróg. Ludzki organizm ma przecież ograniczone możliwości wytrzymania ogromnego hałasu, wibracji i drgań. Po kilku godzinach za kółkiem znacznie spada poziom koncentracji i ostrości widzenia. Zważywszy na to, iż wystarczą tylko 4 godziny jazdy, by sprawność śledzenia sygnałów zmalała do ok. 50%, kierowcy powinni robić regularne przerwy.
Czas prowadzenia i odpoczynku kierowcy regulowany jest przez ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85.
Obowiązkowe przerwy wyglądają obecnie następująco:
– kierowca jest zobowiązany do 11-godzinnego nieprzerwanego odpoczynku w ciągu, alternatywnie może podzielić odpoczynek na dwie części po 3 i 9 godzin, wtedy czas wypoczynku zwiększa się do minimum 12 godzin,
– po 4,5 godzinach jazdy kierowcy przysługuje 45 minut przerwy, którą również można podzielić na dwie części 30 minut i 15 minut,
– pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku kierowca może mieć tylko skrócone dzienne okresy odpoczynku (czyli nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin),
– kierowca nie może prowadzić auta dłużej niż 9 godzin dziennie (max. 2 razy w tygodniu może wydłużyć ten czas do 10 godzin),
– w ciągu tygodnia kierowca może prowadzić maksymalnie 56 godzin, w ciągu dwóch tygodni 90 godzin.
Kierowca jest zobowiązany nie później niż po 6 dobach od zakończenia poprzedniego wolnego okresu do rozpoczęcia tygodniowego odpoczynku w wymiarze 45 godzin.
? Regularny tygodniowy okres odpoczynku = co najmniej 45 godzin
? Skrócony tygodniowy okres odpoczynku = co najmniej 24 godziny (i mniej niż 45 godzin)
W ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca musi wykorzystać co najmniej: dwa okresy regularne lub też jeden regularny i jeden skrócony (z tym, że przed końcem trzeciego tygodnia należy jednorazowo odebrać niewykorzystane godziny i zrobić dłuższą pauzę).
Za niedotrzymywanie warunków i czasu odpoczynku prowadzącemu pojazd grożą kary. Ich wysokość regulowana jest przepisami krajowymi.